Zagreb, 27. veljače 2024.
Prošli smo tjedan imale priliku posjetiti Sjevernu Irsku u okviru studijskog putovanja koje je organizirao British Embassy za desetero nastavnika_ica povijesti i srodnih predmeta te za drugih stručnjaka_inja koji se bave neformalnim obrazovanjem.
Zašto baš Sjeverna Irska?
Na njezinu najnoviju povijest utjecao je sukob između dvaju zaraćenih strana - protestantskih unionista, odnosno rojalista te katoličkih nacionalista ili republikanaca zbog pitanja ostanka u Ujedinjenom kraljevstvu ili ujedinjenja s Republikom Irskom. Razdoblje sukoba, poznatije i kao The Troubles (hrv. nevolje, metež) trajalo je od 1968. do potpisivanja Sporazuma na Veliki petak (eng. Good Friday Agreement) 10. travnja 1998. kojim su završili tridesetogodišnji nemiri u kojima je poginulo 3 i pol tisuće ljudi.
Zbog toga je Sjevernu Irsku, baš kao i Hrvatsku, obilježio krivudavi proces izgradnje postkonfliktnog društva i sveukupne normalizacije odnosa. Jedna od glavnih prepreka za ostvarivanje tog cilja jest obrazovni sustav koji je u S. Irskoj još uvijek dominantno podijeljen - djeca uglavnom idu u odvojene katoličke ili protestantske (“controlled”) škole u kojima se na različit način interpretira razdoblje sukoba - njegovi uzroci, krivci i samo trajanje - te se time doprinosi izostanku komunikacije između dvaju zajednica, što se onda prenosi i na mlađe generacije.
Svrha posjeta je, stoga, bila razmijeniti iskustva i metoda poučavanja osjetljivih i kontroverznih povijesnih tema koje još uvijek utječu na svakodnevno funkcioniranje društva i političke procese. Zbog toga smo tijekom posjeta obišli nekoliko različitih tipova škola - onih odvojenih, ali i onih integriranih u kojima se katolička, protestantska i djeca koja se ne žele opredijeliti zajedno obrazuju - te smo upoznali tamošnje eksperte za postkonfliktno obrazovanje, kao i nastavnike_ice koji to u praksi provode. S njima smo imali priliku podijeliti kako nastava povijesti funkcionira u hrvatskom, ali i regionalnom kontekstu te s kojim se problemima najčešće susrećemo.
Jedan od najvažnijih uvida koje nosimo iz posjeta Sjevernoj Irskoj jest univerzalnost ljudskih konflikata. Naime, slušajući o povijesti nevolja u Sjevernoj Irskoj, ali i preprekama s kojima se danas susreću oni koji nastoje odgovorno i multiperspektivno poučavati o turbulentnoj prošlosti, lako je povući paralele sa situacijom u Hrvatskoj. Iako svaki rat ima svoje posebnosti koje se moraju uzeti u obzir prilikom pokušaja usporedbe, nastojanja da se vlastiti sukob predstavi kao jedinstven i neusporediv doprinose atmosferi zatvorenosti za učenje od drugih. Time se nameće ideja kako je, zbog, specifičnosti konteksta, nemoguće primijeniti već isprobane metode i iskustva što, u krajnjoj liniji, dovodi do osjećaja besperspektivnosti i nemogućnosti promjene. Ovaj nam posjet dokazuje suprotno!
Zahvaljujemo British Embassyju na prilici i iščekujemo daljnji nastavak suradnje sa sjevernoirskim kolegama!