Zagreb, 19. srpnja 2023.
U poslijepodnevnim satima 2. srpnja 2023. g. dvadeset i pet je mladih iz raznih dijelova Hrvatske i Srbije doputovalo u Daruvarske toplice kako bi sudjelovalo na ljetnoj školi koju smo zajednički organizirale s Inicijativom mladih za ljudska prava - Srbija, namijenjenoj aktivistima_cama u dobi od 18 do 30 godina, kao i onima koji tek žele napraviti svoje prve aktivističke korake.
Kroz pet su tematskih radnih dana sudionici_e imali priliku stjecati znanja iz područja promicanja i zaštite ljudskih prava te specifično prava nacionalnih manjina, osvješćivati sveprisutne predrasude i stereotipe prema drugima i drugačijima te učiti kako razlikovati pojmove poput nacionalizma i domoljublja, činjenica i narativa te razumjeti na koji način navedeno utječe na ostvarenje pojedinačnih i kolektivnih ljudska prava, u prošlosti i posljedično danas.
Program se sastojao se od predavanja, radionica, gostovanja predstavnika lokalnih zajednica (manjinskih i omladinskih) iz grada Daruvara uključenih u kreiranje političkih, kulturnih i društvenih sadržaja u gradu te rada u manjim grupama koje su tijekom škole razvijale vlastite kreativne sadržaje, i konačno, posebnog bloka u kojem su sami sudionici_e s drugima dijelili svoja stručna znanja, načine vlastitog aktivističkog djelovanja u zajednicama iz kojih dolaze kao i hobije kojima se bave (“sharing is caring”).
Prvog se dana veći dio sudionika_ca okupio u Zagrebu i Beogradu te su organiziranim prijevozima krenuli prema Daruvaru, a već su se kroz zajedničko putovanje od nekoliko sati uspjeli bolje upoznati i povezati s osobama s kojima su krenuli na ljetnu školu. Dolaskom u hotel Termal u Daruvarskim toplicama u kasnim poslijepodnevnim satima, cijela se grupa okupila u zajedničkoj prostoriji za rad te su uslijedile pozdravne riječi organizatorica, predstavljanje cijelog tima i službeno upoznavanje svih dvadeset i osmero sudionika_ca i voditeljica ljetne škole. Neformalno druženje i umrežavanje nastavilo se za večerom i nakon nje.
Idućeg je jutra nakon doručka uslijedio uvod u dan i predstavljanje dnevne agende kao i agende cijele ljetne škole. Dogovorena su pravila rada i uzajamnog poštivanja tijekom zajedničkog provođenja vremena za vrijeme i nakon sesija, sudionici_e su naveli svoja očekivanja i strahove vezane uz njihovo sudjelovanje na ljetnoj školi, a facilitatorice su se potom osvrnule na sve spomenuto. Zatim su uslijedile teambuilding aktivnosti kako bi se što prije ostvarila grupna kohezija i uzajamno povjerenje. Prva tematska cjelina, koja je odmah pobudila velik interes i aktivno sudjelovanje sudionika_ca, bila je definiranje nacionalizma i domoljublja, prepoznavanje njihovog razlikovanja i razumijevanje štetnosti nacionalizma i njegove pojavnosti u svim sferama društvenog života. Nakon odabira u koju se od radnih grupa žele uključiti (medijska, umjetnička, istraživačka i školski dnevnik), sudionici_e su sa svojim mentoricama održali uvodni sastanak u trajanju od pola sata na kojem su započeli predlagati i dogovarati ideje o tome što će pripremati kroz naredne dane i što će predstaviti pred ostalim grupama na završnom danu škole. Posljednjih pola sata prije večere, održane su i refleksijske grupe u kojima su sudionici_e mogli, u manjim grupama s drugima i jednom od voditeljica, podijeliti svoje utiske prvog dana, ukazati na eventualne nedostatke i istaknuti ono što ih se posebno dojmilo.
Kako bi se mladi iz drugih krajeva Hrvatske i Srbije bolje upoznali s lokalnim kontekstom sredine u koju su došli te životom stanovništva u Daruvaru i njegovoj okolici, sutradan je organiziran posjet Društveno-kulturnom centru Daruvara (DKC) i šetnja njegovom gradskom jezgrom. U DKC-u je gospodin Branko Kovačič, predstavnik i dugogodišnji predsjednik Vijeća srpske nacionalne manjine, pred okupljenim mladima održao izlaganje o suživotu srpske nacionalne manjine, brojnih drugih manjina koje stoljećima žive u Daruvaru i većinskog hrvatskog stanovništva. Dotaknuo se ratnog i poslijeratnog perioda tijekom kojeg je velik dio pripadnika_ca srpske nacionalne manjine napustio daruvarsko područje, ali i stanja nesigurnosti i straha onih koji su ostali te potrebe za formiranjem Vijeća srpske nacionalne manjine i uloge koju je ono imalo u vraćanju Srba iz izolacije u društveni i kulturni život Daruvara. Nakon njegovog izlaganja uslijedio je velik broj pitanja iz publike jer su mladi željeli čuti više pojedinosti o događajima za koje ranije nisu znali, a koja su u njima pobudila interes o boljem razumijevanju odnosa Hrvata i Srba nakon rata i procesu pomirenja na primjeru tako male gradske sredine i okolnih mjesta. Za informiranje mladih o prilikama koje se njihovim vršnjacima_kama pružaju u Daruvaru, kao gost predavač u DKC je došao i mladi kolega, predsjednik lokalne udruge mladih NADA, Filip Medak, koji je ujedno bio uključen i u revitalizaciju samog Centra pa je sudionicima_ama rekao nešto više o aktivnostima koje se u njemu provode te životu mladih u Daruvaru nekad i svemu onom što mogu i rade u svoje slobodno vrijeme danas.
Nakon ručka, iako još pod pozitivnim dojmom susreta s gostima iz lokalne zajednice, sudionici_e su dublje uronili u teme koje se odnose na ratne devedesete godine prošlog stoljeća kroz osvještavanje vlastitih stereotipa i predrasuda te narativa nastalih nakon tog perioda, kreiranih od strane vladajućih političkih elitau Hrvatskoj i Srbiji o istim događajima (pr. vojno-redarstvena operacija Oluja) koji su oprečni jedni drugima i svaka ih strana tumači i obilježava drugačije. Sudionici_e su s velikim zanimanjem pristupili ovoj temi te se javljali za riječ kako bi podijelili svoje asocijacije na pojedine simbole i dijelili s grupom vlastita promišljanja o posljedicama različitih tumačenja događaja iz zajedničke povijesti koje i danas uzrokuju negativne posljedice poput govora mržnje i nasilja iz mržnje. Središnji je dio dana završio radom u radnim grupama i refleksijom cijelog dana u manjim grupama.
Poslije večere, sudionicima_ama je Eve Jones, koja je u to vrijeme obavljala pripravništvo u Inicijativi mladih za ljudska prava Hrvatska, održala kratko izlaganje o svom studiju politike i povijesti na Sveučilištu Newcastle, istraživačkom interesu vezanom za politike pamćenja i stvaranje dominantnih političkih narativa te povezivanju svog akademskog rada s pripravništvom u YIHR-u.
Na sredini programa ljetne škole sudionici_e su dan započeli refleksijskom vježbom koja je za cilj imala da promisle o vlastitom identitetu i svođenju osoba na samo jednu identitetsku stavku. Nakon toga uslijedila je vježba osvješćivanja vlastitih pozitivnih i negativnih stereotipa prema pripadnicima_ama određenih društvenih skupina izvođena u manjim grupama sa završnim razgovorom u velikoj grupi. Nakon radnih grupa organizirana je šetnja obližnjom poučnom stazom Rimskom park-šumom, a nakon večere sudionici_e su imali priliku saznati više i postaviti dodatna pitanja o ubojstvu djevojčice Aleksandre Zec i njenih roditelja 1991. te dugogodišnjem zagovaračkom radu Inicijative mladih za ljudska prava prema zagrebačkim vlastima za imenovanjem javne površine po Aleksandri.
Predzadnjeg radnog dana škole sudionici_e su se bolje upoznali s konceptom ljudskih prava te su kroz vježbe u parovima i manjim grupama učili prepoznati pojedina prava sadržana u UN-ovoj općoj deklaraciji o ljudskim pravima te slučajeve u kojima dolazi do njihovog kršenja. Potom im je zadatak bio navesti individualnu odgovornost nas kao pojedinaca u zaštiti ljudskih prava, ali i prepoznati koje razine vlasti i institucije su zadužene za promicanje, jamčenje i zaštitu pojedinih ljudskih prava te kažnjavanje onih koji ih krše.
Kroz poslijepodne su sudionici_e u sklopu “sharing is caring” bloka sudjelovali u aktivnostima koje su sami organizirali jedni za druge pa su tako međusobno dijelili znanja iz lingvistike, psihoterapije, teorija manipulacije i političkog djelovanja, aktivizma i rada s osjetljivim skupinama, duhovnosti i LGBTIQ+ zajednice, poezije otpora i izrade origamija. Marljivo su radili i na završnim pripremama izlaganja svojih radnih grupa te su poslije večere testirali svoje znanje igranjem pub kviza.
Zadnji programski dan bio je posvećen temi lokalnog aktivističkog djelovanja i regionalne suradnje. Sudionici_e su se detaljnije upoznali s radom Inicijative mladih za ljudska prava Hrvatska i Inicijative mladih za ljudska prava Srbija te su im predstavljene prilike za uključivanje u aktivnosti koje obje organizacije provode, od aktivističkih mreža kojima se mogu priključiti do kreiranja kreativnih sadržaja vezanih uz mirovni aktivizam i srodne teme. Nakon ručka se s uzbuđenjem čekalo predstavljanje rezultata radnih grupa kroz koje su sudionice_i pokazali svoje brojne talente i vještine. Na kreativan i zabavan način (gluma, glazba, poezija, digitalni alati, audio i audiovizualni sadržaji) dotakli su se tema i događaja s proteklih dana škole te se međusobno nagradili glasnim ovacijama, smijehom i pljeskom.
Službeni dio programa završen je osvrtom na teme koje su obrađene svakoga dana, ispunjavanjem online pismene evaluacije, pisanjem poruka u pisma koja su kasnije svi ponijeli kući te završnim krugom u kojem je svatko od sudionika_ca i voditeljica mogao s grupom podijeliti svoj dojam i osjećaje ze zaključne riječi na kraju zajedničkog učenja i druženja u sklopu ljetne škole.
Druženje nakon zajedničke večere nastavilo se odlaskom na Rockabilly festival na daruvarskom središnjem gradskom trgu. Dana 8. srpnja u jutarnjim je satima došlo vrijeme rastanka grupe, no intenzivna komunikacija nastavljena je u virtualnom obliku u chatu na WhatsAppu, gdje su odmah uslijedili upiti za dijeljenjem korisne literature i materijala, fotografija i videa sa škole te dogovora o budućim posjetama i zajedničkom provođenju aktivističkih akcija.
Dijelimo s vama neke od utisaka sudionika_ca koje su s nama podijelili u svojim pisanim evaluacijama:
"Sjajno je bilo promišljati argumente i svoje i tuđe."
"Kroz ovaj razgovor sam uvidjela kako rat definitivno nije sukob između cijelih država, već sukob među visokim pojedincima i da su civili ti koji najviše pate u svakom smislu."
"Ljudi, svestrani, puni energije i ambicija."
"Naučio sam da nije dobro suditi knjizi po korici, bitno je svakome pružiti šansu da se pokaže bez prethodnog sputavanja i diskriminacije na osnovu nekog njegovog_nog svojstva."
"Oduševljena sam širinom znanja koju grupa poseduje. Pokrenule su se mnoge važne teme i svako se trudio maksimalno da doprinese radu."
"Prisutnost. Iskrenost. Aktivnost. Povezanost."
FOTO: YIHR